Kruger National Park

2010-10-29 @ 20:10:37 Permalink Kommentarer (4) Trackbacks ()

Kom precis tillbaka från en tre-dagars safari i Krugerparken, en helt suverän upplevelse! Nu har vi sett djur.. massssor av djur! Giraffer, elefanter, lejon, zebror, flodhästar, noshörningar, antiloper, babianer, geparder, krokodiler, hyenor, tusen fåglar, mfl. Riktigt häftigt att se vilda djur, dom ser inte ut som i djurparken kan vi meddela utan dom är mycket större och mer färggranna! Vi sov i tält så på nätterna hörde vi djuren stryka omkring utanför. Första natten var vi livrädda och konversationen mellan oss gick typ:
 -"Var det där du?
-"Nej det var inte jag, var det du?
Två sekunder senare....
-"Var det där du"

Imorgon är det dags att åka vidare mot nya äventyr. Hörs i Kuala Lumpur!

Ps! Douglas och Renate,
tack för ert trevliga sällskap.

In Europe we had watches, in South Africa we have time..

2010-10-26 @ 18:22:02 Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()

Filmbevis. Världens högsta bungyjump !

2010-10-22 @ 08:50:36 Permalink Kommentarer (5) Trackbacks ()

Bloukrans Bridge 216 m. Nr 6 pa listan. CHECK!

2010-10-21 @ 11:50:34 Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()

Hajdyk - CHECK!

2010-10-16 @ 12:49:36 Permalink Kommentarer (1) Trackbacks ()

Hopp, vad har hant sen sist..
Vi har gjort klart HermANUS dar vi mest spenderade dagarna med att kolla pa valar fran strandkanten. Vi kan ocksa meddela att vi har bockat av punkt nr 12 pa "listan" - hajdyket! Alla som kanner mig (Emma) vet att jag inte ar jatte fortjust i spya och folk som spyr sa ni kan ju tanka er paniken nar i princip ALLA pa baten hanger over racket pga sjosjuka. Det blaste nat sa for jakligt! Nar vi hade klivit ner i hajburen och fick se en vithaj pa 1meters avstand forsvann dock allt illamaende...for en stund, tills Sophie spyr i hajburen BREDVID mig rakt i vattnet!! FRESH!!!
Mamma, jag tror att jag har overvunit min radsla nu haha...

By the way. Sophie har aven fatt ett nytt fint smeknamn. Ginger Head! Alla ar helt galna i hennes har...
Vi ska lagga upp bilder..sen..

Puss!

Adjo Cape

2010-10-09 @ 20:19:09 Permalink Kommentarer (1) Trackbacks ()

Igar bjod Cape Towns Winelands pa en hejdundrans vinprovning, bade tva blev av med vinprovningsoskulden. Goda viner, roda viner, vita viner, smakrika viner, dessertviner...vin vin vin... Hickandet som uppstod pa farden tillbaka var ett bevis pa att det har var nagot mer an en vinPROVNING, vi skulle snarare kalla det en heldags vinDRICKANDE.

Imorgon lamnar vi Cape Town och aker vidare mot nya upplevelser i Hermanus. Staden som ska bjuda oss pa valskadning utan dess like och ett besok nere hos vithajarna.

Ps till Per-Olof. Att kora bil ar inte langre ett alternativ for oss sa oroa er inte. Vi kommer transportera oss med Backpacker anpassade minibussar istallet.

...

Vi trivs!

2010-10-07 @ 11:54:00 Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()

Nu har vi varit här i en vecka och hunnit med en hel del! Den här staden slutar då aldrig att förvåna oss. Har aldrig varit med om ett land som har så häftig natur. Utsikten från Table Mountain var galet vacker och igår när vi gick en strandpromenad och hade utsikt över havet såg vi flera valar!!!, en delfinflock och några sälar som lekte i vattnet. Vi var som barn på julafton minst sagt!! Robben Island och ett Apartheid museum ar ocksa avklarat!

2010-10-03 @ 09:58:53 Permalink Kommentarer (2) Trackbacks ()

Imizamo Yethu

2010-10-03 @ 09:48:21 Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()

The country of contrasts..

2010-10-03 @ 09:27:05 Permalink Kommentarer (2) Trackbacks ()

Igår anlände vi till Cape Town efter en lång flygresa: Stockholm - Bryssel - Abu Dhabi - Jo' Burg - Cape Town.
Det första vi gjorde när vi kom fram, var att köpa ett busspass till en sightseeing buss helt utan några förväntningar. Det visade sig bli ett lyckat drag. Vi åkte runt i staden, ut till en av kåkstäderna, längs kusten och vi fick verkligen se Cape Town ur alla dess sidor. Kåkstaden vi besökte hette Imizamo Yethu och betyder "vår strävan". Detta var till en början en satsning för att minska antalet hem-och arbetslösa genom att erbjuda små billiga hus att bo i. Massor av människor flyttade hit och det blev genast överbefolkat. Överallt såg vi barn,unga,vuxna och gamla sitta runt husväggar eller springa runt på gatorna. Färggrann tvätt hängde längs väggarna utanför skjulen och små matställen, barbershops, en kyrka och skola var uppbyggt väldigt primitivt. Några afrikanska kvinnor sjöng för oss i utbyte mot lite pengar och tanken slog oss konstant - var det moraliskt rätt att besöka samhället?
Samtidigt som det var så fruktansvärt fattigt och en hemsk syn vi hade framför oss så var allt väldigt vackert. Människorna hade en sådan glädje, barnen dansade och sjöng och överallt hördes skratt. Kontraster!

Mammor och pappor, det är faktiskt rätt så farligt här om man vistas på "fel" platser men ni skulle bli stolta över vårt säkerhetstänk om ni hade sett oss :D Här tar man inga risker inte!

Nu ska vi upp på Table Mountain och kika på utsikten, det är sååå fint här!